Surdegsbröd - nu jävlar!

Nu kan jag det här med att baka surdegsbröd! :D

Eller ja... det blir i alla fall himla bra när jag följer recepten ur boken "Surdegsbröd" av Martin Johansson. Jag tror att en stor dekl av hemligheten bakom att lyckas med denna typ av bröd är att degen ska knådas nåt alldeles förskräckligt innan den lämnas att jäsa. Nästan tio minuter!

Nackdelen med att försöka lära sig den ädla konsten att baka surdegsbröd är att man måste äta brödet också. Ja, man måste! Det blir så ofantligt gott (fast... när är nybakat INTE gott?). Och då undrar du förstås varför det skulle vara en nackdel. Jag försöker låta bli att äta bröd eftersom min mage har en tendens att svälla upp och få ig att framstå som smått gravid. Undviker helst detta, särskilt som jag vill att min träning ska ge lite resultat när det gäller utseendebiten också. Naturligtvis vet jag att jag mår bra av träningen och det är den primära anledningen till att jag tränar. Vet du hur skönt det är att kunna springa till bussen och sedan INTE tvingas sitta i 20 minuter på bussen och flåsa som en gris? Det är så himla underbart att ha nått hit där jag är nu. Jag kan springa ett millopp och faktiskt njuta av det! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0