Jag har övervunnit sötsuget!

Jag funderar mycket kring motion, kost och hälsa. Det är en del av min vardag. Tyvärr en alltför stor del. Jag önskar att jag hade samma förhållande till mat nu som när jag var runt 10-12 år. Då följde jag ibland med pappa ut på lunch, om jag var ledig från skolan eller nåt, och valde den Dagens rätt som verkade godast på menyn. Gärna nån god dricka till det hela, och ett eller flera bröd (jag älskar bröd - är brödoman). Jag hade inga som helst funderingar kring om det skulle vara onyttigt på nåt sätt. Det var ju lunch och jag var hungrig. Nu, efter att ha läst alldeles för mycket litteratur, hört för mycket rön och scannat internet efter information, vet jag för mycket om det hela för att vara riktigt nöjd.

Min senaste metod för att undvika sötsug är att äta tre riktigt mål mat per dag, och gärna klämma in nån frukt på eftermiddagen. Och vet ni, det funkar! Jag har inte varit sugen på varken bröd eller godis (inte ens choklad) på över en månad. Jag äter en frukost som kan bestå av en tallrik havregrynsgröt med kanel och banan, eventuellt lite keso och nötter på det, och en macka med lax eller grönsaker. Det beror på vad jag har hemma. Ibland, när jag är trött på gröt, blir det yoghurt (soja eller grekisk) med havregryn och nötter. Även då blir det en eller ett par smörgåsar med gott pålägg till. Jag håller mig faktiskt mätt på det hela tiden fram till lunch, och jag blir inte helt knäpp framåt lunchtid och sitter och googlar recept. Det gjorde jag gärna tidigare - antar att det var för att jag var så hungrig och sugen.

Mina luncher och middagar ska helst vara nyttiga såklart, men jag utesluter ingenting. Kör ingen skum fettdiet, ingen kolhydratsnål variant och ingen stenålderskost. Jag föredrar fullkornspasta framför vanlig pasta, och jag har mycket grönsaker. Väljer hellre kyckling och fisk än rött kött. Men jag vill äta riktig mat, och jag vill bli mätt. Och tro det eller ej, jag kan gå och längta efter spenat eller en fetaostsallad istället för bagel med ägg och bacon eller snickers och kladdkaka. Helt ofattbart amazing!

Hoppas jag kan hålla fast i det här även över jul. Jag vet ju hur lätt jag fastnar i socker- och kolhydratsfällan. Några felsteg med för mycket vitt bröd och godis, och jag är fast :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0