Jättegod laxlåda

En riktig god lunchlåda hade jag med mig till jobbet idag. Laxlåda! Gjorde den för nån vecka sen och tog nu fram den sista lådan ur frysen. Delar gärna med mig av receptet jag använde.


Bild från recept.nu


Ingredienser:
Potatis
Lax, färsk, ca 400 gram *
5 dl matlagningsgrädde

1,5 dl mjölk

½ purjolök
Svartpeppar
Vitpeppar
Salt
Dill

Tillagning:

Skala och skär potatisen i tunna skrivor

Skär laxen i mindre bitar

Strimla purjolöken

Smörj en form

Täck botten med ett lager potatis. Därefter lax, dill och purjo. Krydda.

Lägg ett lager till med potatis, sedan lax, dill och purjo. Krydda igen.

Lägg därefter ytterligare ett lager med potatis.

Häll över mjölk och grädde

Krydda lite mer och strö resten av dillen över potatisen.

Grädda mitt i ugnen på 225 grader, ca 60-75 minuter.


När laxlådan fått färg på ovansidan lägg då folie över så man inte bränner ovansidan och låt den sen vara inne till potatisen är mjuk.

 

Låt den stå och "stanna" några minuter innan servering.

 

* Man kan även ha i bitar av rökt lax för att variera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0