Hjärtmuskelinflammation - nej tack!

Jag är en dålig människa!

Min träning igår blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Planen var ju att som vanligt köra 30-45 min cykel och sen ett styrkepass. Men jag var så omotiverad, och kände dessutom att jag kanske höll på att bli sjuk, så det blev bara 20 minuter ganska intensiv cykling. Sen gick jag hem :p

Och idag känns det likadant, jag har känningar i halsen. Det gör inte ont, men jag känner min kropp så pas sväl att jag vet att det är så mina förkylningar alltid börjar. Dessutom är de flesta på jobbet sjuka och mina flatmates också. Alla omkring mig hostar och nyser, och en av mina flatmates och hennes pojkvän har nån halsinfektion som de har fått antibiotika mot. Så jag blir inte förvånad om jag blir sjuk. Men jag hoppas att mitt immunförsvar slår ner bacillerna innan de lyckas ta över!

Om det inte känns bättre imorgon, ellerom det rentav blir värre, tänker jag ställa in min planerade torsdagsträning. Man ska inte träna sjuk!

Därför ska du inte träna sjuk:

Sämre resultat
Eftersom nästan all energi går åt för att immunförsvaret ska bekämpa infektionen, finns mycket lite kvar för att utföra ett träningspass, bygga muskler eller förbättra konditionen. Prestationsförmågan försämras markant


Tillfrisknandet försvåras
Om immunförsvaret distraheras genom att man "stjäl" energi för fysisk träning, kan det ta längre tid att tillfriskna.


Risk för svåra komplikationer
En vanlig förkylning kan utvecklas till hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation om man anstränger kroppen fysiskt. Båda dessa kan ge kroniska hjärtproblem och i värsta fall leda till döden


Smittan sprids
Om man går till gymmet när man är sjuk är risken stor att man smittar andra tränande. Den som är sjuk bör hålla sig för sig själv, av respekt för sina medmänniskor.


Mer läsning på fitness-magazine.com





 


Kommentarer
Postat av: Hannah

Ooo.. Hoppas du klarar dig från det värsta iaf!! Jobbigt att vara sjuk! Och som du skriver ska man absolut inte träna om man är förkyld eller sjuk!

Vila vila:))

2010-11-17 @ 19:44:52
URL: http://mamaliciouz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0