Friskis & Svettis

Åh jag är så lycklig. Årets första pass på Friskis&Svettis avklarat! Jag har längtat så mycket hela året. Härligt svettigt till bra musik. Kan det bli bättre? Om du inte har testat deras jympa, gör det. Jag garanterar att du får en underbar upplevelse! Och förhoppningsvis lite träningsvärk ;)


Ska dessutom ut och springa ikväll med min mamma. Ska också bli nice. Har ju saknat springsällskap när jag varit i Skottland. Undrar hur det går bara. Jag har inte sprungit ordentligt på ett tag, och nu är det kallt och snö dessutom. Men jag får väl sätta på mig mössa och vantar och hoppas på det bästa. Blir nog inte mer än 4 km, så det borde gå fint.


Gör så här när du springer i kyla:

ci Klä dig i material som andas. Superunderstället (och vindtrosan) närmast kroppen ska vara av syntet. Absolut inte bomull, det blir fort blött.

ci Klä dig i lager på lager (se bilderna). Men, kom ihåg, alla plaggen måste kunna reglera värmen och släppa ut fukten. Inte stänga inne den.

ci Grundprincipen är tre lager på överkroppen (två på benen). Är du osäker, ta hellre för litet än för mycket kläder. Du bör faktiskt frysa i början av rundan!

 

Lager 1

Närmast kroppen (förutom vindtrosa och sport-bh) bör du välja ett tunt långärmat superunderställ av konstfiber. Viktigt är att tröjan går långt ner över ryggslutet, ja, gärna över stussen.

 

Lager 2

Mellantröjan bör vara lätt och luftig och också kunna andas. Konstfiber eller fleecematerial är vanligast. Dragkedja i halsen underlättar värmeregleringen. På benen: vindtäta löpartajts eller vind- och vattenavvisande löparbyxor.

 

Lager 3

Ytterplagget måste vara vindtätt och samtidigt välventilerat. Somliga jackor är fodrade, andra inte. I båda fallen måste de kunna andas. Till lager 3 hör även vantar och mössa.

Glöm inte mössan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0