Filmjölkslimpa

Jag har bakat bröd idag. Ett gammalt beprövat recept på filmjölkslimpa. Enkelt, nyttigt och gott. Eller i och för sig... beprövat kanske inte är helt sant. Jag brukar variera vad jag har i från gång till gång. Idag hade jag inte så mycket frön och nötter som jag hade velat – håller på och tömmer mitt skafferi och vill inte gärna köpa nya saker. Men sesamfrön och solroskärnor hade jag hemma, så det hade jag i. Jag väljer att söta med houng istället för sirap, känns nyttigare så. Jag gillar att baka eget bröd för då vet jag vad som är i och det är inga konstiga tillsatser.

Dagens recept på filmjölkslimpa:

4 dl grahamsmjöl

1,5 dl vetemjöl

1 dl havregryn

1 dl rågsikt

1 tsk salt

2 tsk bikarbonat

0,5 dl honung

4 dl filmjölk

0,5 dl sesamfrön

0,5 dl solroskärnor

 

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda alla torra ingredienser.

Tillsätt honung och filmjölk. Rör snabbt ihop till en smet.

Häll smeten i en smord och bröad form.

Grädde i nedre delen av ungen i ca 75 min. Kontrollera att brödet inte är degigt i mitten innan du tar ut det. Om brödet ser ut att bli bränt innan det är klart, täck med bakplåtspapper.




Kan man annat än älska det här brödet? Variationsmöjligheterna är oändliga. Man kan riva ner morot eller äpple, röra ner lite lingonsylt, tillsätta torkad frukt, mosa i en banan, tillsätta nötter och frön, eller bara göra brödet med olika sorters mjöl om man hellre vill det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0