Dieter - nej tack

Överallt på nätet hittar man olika dietguider som berättar om hur man bäst ska göra för att tappa 5-6 kilo till jul, till badsäsongen, till bröllopet, you name it! Frågan är, behövs det? Behöver gemene man, som inte har ett stort överviksproblem, följa en strikt diet för att må bra? Jag tror inte det. Jag har själv provat på diverse dieter utan något vidare resultat, Jag har skrivut ut information och träningsråd från Slim Jim, jag har uteslutit kolhydrater (och därmed mått skit och inte haft nån ork över huvud taget), jag har minskat det totala dagsintaget av kcal (gått hungrig hela dagen) och jag har ätit feta frukostar med ägg och bacon. Jag har gjort mycket för att försöka gå ner i vikt och känna mig snygg.

Den senaste månaden har jag testat nåt nytt - jag har struntat blankt i att tänka diet och istället fokuserat på att äta tre vettiga mål mat om dagen och nån frukt/grönsak till mellanmål. Jag känner att jag har slimmat till mig lite bara genom att göra så här och därmed sluppit sötsug.

Men eftersom det är så många som vill följa en diet för att nå sina viktmål tänkte jag ge mig på en kort översikt av lite populära dieter:

GI-metoden
GI (glykemiskt index) är ett mått på hur snabbt ett livsmedel påverjkar blodsockret efter en måltid. GI-dieten handlar om att välja livsmedel med långsamma kolhydrater. Långsamma kolhydrater har ett lågt GI (glykemiskt index). Det håller blodsockret på en jämn nivå mellan måltider. Man undviker socker och vitt mjöl.


ISO-dieten
En vidareutveckling av GI-metoden. Kosten ska bestå av lika delar protein, fett och kolhydrater. För att slippa vara hungrig ska man äta 1600 kcal/dag fördelat på fem måltider.

Atkinsdieten
Man utesluter nästan alla kolhydrater ur sin kost och satsar på att äta protein och fett.
LCHF
Förkortningen står för Low Carb High Fat. 75% av det dagliga energiintaget bör komma från fett. 20% bör komma från protein. 5% bör komma från kolhydrater.


Livsmedelsverkets råd:

Livsmedelsverket sammanställer Svenska näringsrekommendationer, SNR, som är kostråd baserade på aktuell forskning:

• Ät minst ½ kg frukt och grönsaker om dagen
• Ät fisk minst 3 gånger/vecka, gärna fet
• Ät fett från vegetabiliska oljor, avokado och magra mejeriprodukter
• Ät gärna fullkornsbröd till varje måltid
• Minska intaget av salt
• Minska intaget av socker från läsk, godis och bakverk
• Minska intaget av fett från feta mejeriprodukter och rött kött

I rekommendationerna ingår även fysisk aktivitet där vuxna bör motionera minst 30 min/dag och barn 60 min/dag.

 

 

 


 

 

Det man ska komma ihåg är att dieter är bantning. En strikt diet är inte en livsstil. Man kan utgå från olika dieter när man väljer hur man ska äta, men livet blir alltför styrt och tråkigt om man aldrig unnar sig något utan bara har en massa förbud. För att må bra behöver man äta  en allsidig kost och man behöver motion. Vill man inte gå på gym eller svettas på aerobicspass kan man komma långt med vanliga promenader. Huvudsaken är att kroppen får röra på sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0