Crosstrainer eller motionscykel?

Jag var duktig imorse och gick till gymmet före jobbet! Tränade cardio i crosstrainern i  en halvtimme och sen blev det lite biceps, triceps, rumpa och lår =) Även om det tar emot ibland att gå och träna så känns det så skönt efteråt.

Jag väljer alltid mellan crosstrainern och motionscykeln när jag ska värma upp på gymmet eller köra ett längre cardiopass. Löpbandet är bara föör tråkigt, då springer jag mycket hellre en runda i skogen. Roddmaskinen tger jag mig på nån gång ibland, antingen för att alla andra maskiner är upptagna eller för att jag vill variera mig lite. Funderar ibland på vad som är effektivast, att cykla eller använda crosstrainern. Vilken maskin använder ni helst?

Jag inbillar mig att crosstrainern tar mera på rumpan, men det kanske är önsketänkande från min sida ;)

eller


För att stilla min nyfikenhet tog jag reda på lite mer:

Fördelar med Spinningcykel:
  • Alla människor kan träna spinning för att stärka konditionen, de som behöver rehabiliteringsträning bör satsa på spinning eftersom det är skonsamt för leder, muskler och benstomme.
  • Förbättrar inte bara konditionen utan förbättrar även förbränningen.
  • Effektivt eftersom det stärker lår, sätesmuskler, magmuskler, vader och rygg.

Fördelar med löpband:

  • Löpbandsträning är mycket effektivt för konditionsträning.
  • Ökar fettförbränningen och ger en bra kretsloppsträning.
  • Stärker främst benmuskulaturen samtidigt som benstommen stärks, effektivt för de som lider av benskörhet med andra ord.

Fördelar med roddmaskin:

  • Mycket effektivt om man vill träna många muskelgrupper .
  • Förbränner mycket energi och är effektivt om man vill gå ner i vikt.
  • Skonsamt mot kroppen då det sällan ger skador och musklernas uthållighet stärks.
  • Effektivt om man vill stärka lår, rygg, mage, vader, armar, bröst och säte.

Fördelar med crosstrainer:

  • Det är en maskin i flera skulle man kunna säga då den har en blandning av löpband, trappmaskin och motionscykel i sig.
  • Förbränner mycket fett, är bra kretsloppsträning och stärker konditionen.
  • Maskinen är lättanvänd och passar de flesta.
  • Skaderisken är låg.


Informationen hämtad från www.konditionstraning.se

Kommentarer
Postat av: Anna

i och med att du rör hela kroppen så tränar du ju mer effektivt med en crosstrainer :)

2010-12-14 @ 16:29:42
URL: http://aannabelle.blogg.se/
Postat av: lovisa

Hej hur är det?:)



jag är medlem på en sminksida där man samlar poäng genom att ex. värva andra! då man samlat tillräckligt får man ett presentkort på ex. hm hemskickat HELT GRATIS!

jag är nu jättenära på att få mitt presentkort så det skulle betyda guld om du ville bli medlem via denna länk då det ger mig poäng;

http://www.gratismakeup.se/?r=246371

2010-12-14 @ 16:52:53
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0