Baka till advent


Bilden är lånad från Allt om mat


Lagom till första advent brukar jag vilja baka något gott för att få in den rätta julkänslan. Det kan vara pepparkakor eller lussebullar, eller nåt annat m jag hittar nåt spännande recept. I år ska jag ge mig på en mjuk pepparkaka. Minns att mamma gjorde det ibland när jag var liten. Saftigt och gott!
Hittade en recept på Allt om mat.


Mjuk pepparkaka



Ingredienser

3 st ägg
3 dl strösocker
1 dl lingonsylt, rårörd
2 dl vispgrädde
50 g smör, smält
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel, mald
2 tsk kardemumma, stött
1 krm nejlika, mald
1 tsk ingefära, mald

Tillagning
  1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en 1.5l brödform.
  2. Vispa ägg och socker pösigt.
  3. Tillsätt lingonsylt, grädde och smör. Blanda varsamt.
  4. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor. Sikta ner blandningen och rör tills allt är blandat. Häll smeten i formen.
  5. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 40 min. Täck ev. med bakplåtspapper mot slutet om kakan ser ut att bli alltför mörk mot slutet av gräddningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0